Categories
Uncategorized

Anxietatea și atacurile de panică

Anxietatea, conform dicționarului explicativ al limbii române este definită ca o stare de neliniște, de așteptare încordată, însoțită de palpitații, jenă în respirație etc.; fiind la baza un cuvânt de origine franțuzească.

Panica, este definită tot în același dicționar ca stare psihologică provocată de acțiunea amenințătoare a unor factori externi, exprimată printr-o senzație de frică violență de care este cuprinsă o persoană sau colectivitate și prin tendința de a ocoli pericolul. Iar un atac de panică, ca acel moment când o persoană simte o frică intensă, însoțită de simptome organice (palpitații, tremuraturi, transpirație, greață etc.); apare în tulburări anxioase sau în stresul posttraumatic.

Pentru a putea înțelege orice fenomen sau sentiment prin care trecem, este important ca mai întâi să știm ce înseamnă acel „ceva” pe care îl simțim sau trăim în acel moment.

Anxietatea și atacurile de panică au devenit din ce în ce mai frecvente atât în cazul tinerilor, cât și a adulților. Unii tineri suferă de acel tip de antietate denumit de americani FOMO (Fear of missing out = frică de a pierde ceva. În majoritatea cazurilor acel lucru se referă la un eveniment sau o oportunitate de a petrece timp cu alte persoane și nu neapărat la a pierde un lucru palapabil). Cu toate că această frică poate părea banală pentru adulți, ea este complet la polul opus pentru adolescenți/ tinerii adulți; frică, care poate duce la anxietate, fiind excluși din grupul de prieteni și cunoștințe, cât și până la atacuri de panică care pot evalua în palpitații, tremuraturi, transpirație, greață sau dificultăți de respirație.

Anxietatea nu trebuie tratată doar cu conotație negativă. Ea poate avea și parte pozitivă, contează cum ne raportăm la ea. Acei fluturi în stomac înainte de prima întâlnire sau momentul când soții se văd prima dată îmbrăcăți în rochia de miseara și costumul de ginere sunt tot momente de anxietate, doar că au o intensitate mai mică, sau mai mare, în funcție de cât de emotivi suntem. Acea neliniște și așteptare încordată face că momentul să fie cu o intensitate emoțională mai ridicată și asigura o întipărire în memorie mai adâncă și de lungă durata. Dacă e să ne gândim la momentul când o mamă își vede pentru prima dată copilul putem să ne imaginăm sau să ne aducem aminte (dacă suntem mame) intensitatea momentului și peste 5, 10 sau chiar și mai mulți ani.

Ca orice eveniment prin care trecem, este important cum ne raportăm la el. Gândindu-ne doar la partea negativă, va face să vedem doar lucrurile negative, chiar dacă ele nu sunt așa importante sau nu ocupă un procentaj mare din acel eveniment, comparativ cu cele pozitive. Atacurile de panică sunt efectul psihologic și fizic al anxietății. De ce să „ne facem rău cu mâna noastră”, când putem foarte bine să respirăm adânc și lung, că să ne liniștim puțîn și să ne concentrăm pe partea plăcută a unui eveniment. Chiar dacă nu toate evenimentele prin care trecem în viață sunt pozitive și deși sunt multe evenimente neplăcute prin care trecem pe parcursul vieții (cum ar fi pierderea unui memebru al familiei sau a unui prieten), trebuie să ne gândim în viitor și să nu rămânem prinși în trecut.

Pentru cei dintre noi care suferă de anxietate sau atacuri de panică și vor să depășească mai ușor momentul, dar și să știe cum să evite astetfel de momente, sunt așteptați la Cabinetul de Psihiatrie Dr. Dan Constantin pentru a le i se oferi ajutor. Cu toții avem nevoie de ajutor în unele situații, nu putem să le facem pe toate singuri.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *